Hälsohögskolan, VD-kansli

Välkommen till ett stimulerande och viktigt uppdrag som avdelningschef samt adjunkt eller lektor vid Hälsohögskolan, Jönköping University. Här kan vi erbjuda dig en roll i en organisation som är ett av de ledande lärosätena i Sverige inom hälsa, vård och socialt arbete och som bedriver forskning med högt anseende såväl nationellt som internationellt.

På avdelningen för naturvetenskap och biomedicin bedrivs utbildning för biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och tandhygienister. Det bedrivs också kurser inom biomedicinska och naturvetenskapliga ämnen. Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin samarbetar med såväl övriga avdelningar vid Hälsohögskolan och andra fackhögskolor vid Jönköping University, som med region och kommuner i Jönköpings län vad gäller utbildning och forskning.

I arbetsuppgifterna som avdelningschef ingår huvudsakligen att ha det övergripande ansvaret för avdelningens verksamhet vilket inkluderar verksamhets-, budget- och personalansvar. Som avdelningschef tar du fram strategier för verksamheten och ingår i Hälsohögskolans ledningsgrupp.

Tjänsten är en heltidstjänst där uppdraget som avdelningschef är ett förordnande om 80% på fyra år, vilket kan kombineras med 20% arbete som lektor eller adjunkt.

I arbetsuppgifterna som adjunkt/lektor ingår undervisning inom avdelningens utbildningsprogram eller kurser beroende på din utbildnings- och/eller forskningsbakgrund. I tjänsten som lektor ingår även forskning inom någon av Hälsohögskolans forskningsmiljöer.

I tjänsten ingår dessutom samverkan med andra fackhögskolor vid Jönköping University och med samarbetspartners utanför högskolan, så väl lokalt, regionalt, nationellt som internationellt.

Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av ledande uppdrag och vi ser det som meriterande med dokumenterad erfarenhet av ledarskap inom utbildning och forskning. Särskilt beaktas om du har erfarenhet av forskning, undervisning eller handledning på grund- och avancerad nivå.

Vi lägger stor vikt på dina personliga egenskaper. Vi söker dig med höga ambitioner och som är bra på att arbeta såväl självständigt som tillsammans med egna och andra professioner. Självklart har du goda kunskaper i både svenska och engelska, både i tal och skrift.

Du har en väl dokumenterad pedagogisk skicklighet och har genomgått utbildning i högskolepedagogik eller har på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Om du saknar högskolepedagogisk utbildning sedan tidigare förväntas du genomgå högskolepedagogisk utbildning under de två första anställningsåren.

För rollen som Adjunkt krävs magisterexamen eller motsvarande kompetens av betydelse för verksamheten. För rollen som lektor krävs avlagd doktorsexamen.

Hälsohögskolan är en del av Jönköping University och ett av de ledande lärosätena i landet för akademiska studier inom hälsa, vård och socialt arbete. Vi arbetar tvärvetenskapligt med inriktning mot praktisk nytta. Vi är en organisation som ger dig kompetensutveckling och möjligheter att vara med och påverka.

Jönköping University är ett modernt lärosäte som kännetecknas av internationalisering och entreprenörsanda. Här finns välkvalificerade, uppfinningsrika och företagsamma medarbetare från hela världen. Vi utvecklar ny kunskap och delar kompetens genom hållbara samarbeten med näringsliv, offentlig sektor och andra akademiska institutioner. Vi erbjuder en jämlik och inkluderande arbetsplats och vi välkomnar sökande med olika bakgrund. Läs mer om oss på www.ju.se

Är det här din nästa utmaning? Välkommen att sända din ansökan (personligt brev och CV) via Mercuri Urvals hemsida, www.mercuriurval.se (ref.nr. SE-13816) senast den 18 oktober 2019. Frågor besvaras av Marie Ernsth Bravell, t.f. VD vid Hälsohögskolan, tel. 036-10 13 12 eller Mercuri Urvals konsult, Per Anders Nilsson, tel. 070-312 44 48. Fackliga företrädare Thomas Axelsson (ST) tel 036-10 10 76, Emma Kramer (Lärarförbundet) tel 036-10 13 28, Nina Gunnarsson (SACO-s) tel 036-10 17 07.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Tillträde Tillträde enligt överrenskommelse