Stiftelsen

Välkommen till ett spännande och utmanande uppdrag som Ekonomidirektör vid Jönköping University. Som Ekonomidirektör kommer du att bidra till utvecklingen på ett modernt lärosäte som kännetecknas av internationalisering och entreprenörsanda. Jönköping University har ett nära samarbete med näringsliv och samhälle inom både utbildning och forskning.

Är du intresserad av det övergripande ansvaret för Jönköping Universitys ekonomiska verksamhet och samtidigt vill ha möjligheten att utveckla nuvarande och nya processer, system och strukturer? Sök då tjänsten som Ekonomidirektör vid Jönköping University!

Ditt uppdrag

Som Ekonomidirektör kommer du vara en del av rektors kansli och i din roll har du ansvaret för organisationens övergripande ekonomistyrning och finansiella verksamhet. Som medlem av Jönköping Universitys ledningsgrupp arbetar du framåtriktat i nära samverkan med rektor och blir en viktig del av det övergripande ledningsarbetet. Samtidigt arbetar du tätt med de olika fackhögskolorna samt ekonomiavdelningen på Högskoleservice som består av ca 20 medarbetare. Rollen innebär ett starkt fokus på att säkerställa en hög standard och driva ett kontinuerligt förbättringsarbete vad gäller verksamhets- och ekonomistyrning. Utveckling av processer och rutiner i samarbete med ekonomiavdelningen står högt på agendan, liksom övergripande analys-, effektiviserings, prognos- och budgetarbete.

Kvalifikationer

Du har en gedigen erfarenhet av såväl strategiskt som operativt ekonomiarbete på ledningsnivå, gärna som ekonomidirektör eller CFO. Du är en erfaren ledare som är van att arbeta i såväl ledningsgrupp som nära en styrelse och har erfarenhet från offentlig sektor, gärna från en statlig verksamhet eller akademin. Erfarenhet från en affärsmässig verksamhet ser vi som en fördel. Du har även utbildning inom ekonomi från högskola eller universitet.

Du är en analytisk och strukturerad ledare med en god strategisk förmåga att se helheter och samband i en mångfacetterad och komplex miljö. Din drivkraft att uthålligt och samarbetsorienterat föra utvecklingen framåt, blir viktiga framgångsfaktorer i din roll, liksom förmågan att kommunicera och skapa en god förståelse för ekonomi och ekonomistyrning i organisationen. Du arbetar proaktivt och leder genom att lyssna, skapa förtroende och arbeta verksamhetsnära.

Vi erbjuder dig en spännande roll i en dynamisk miljö med ett stort spann av utvecklingsinriktade frågor på den framtida agendan. Låter det intressant? Välkommen med din ansökan (personligt brev och CV) snarast, dock senast den 27 september 2020.

I denna rekrytering samarbetar vi även med VEM. Vid frågor om tjänsten kan du antingen kontakta Jenny Dahlkild, kanslichef, jenny.dahlkild@ju.se / 036-10 17 33 eller Bo Arberg, bo.arberg@vem.se / 036-570 11 87

Anställningsform Tillsvidareanställning
Tillträde Enligt överenskommelse